14 Pantea Florin

Chimia este una din științele fundamentale, care studiază substanțele cu structura și proprietățile lor, urmărind în același timp modificările produse asupra acestora de reacțiile chimice. Întrucât toate substanțele sunt compuse din atomi, capabili să formeze molecule, studiul chimiei se axează în general pe interdependența dintre atomi și molecule. Chimia modernă a evoluat din alchimie, urmând revoluția chimică (1973).
Chimia este utilizata de fiecare dintre noi, in fiecare zi a vietii noastre. De exemplu: o dimineata ca toate celelalte. Ne grabim sa ne spalam cu sapun (saruri de sodium ale acizilor grasi), sa ne taiem o felie de paine (polizaharide), pe care o ungem cu unt (grasimi). Suntem cu ochii pe cafea (cofeina), care este considerata un drog legal si care este utila in viata noastra si pentru durerile de cap, sa nu de in foc (gaz metan). In timp ce se raceste cafeaua, frunzarim un ziar (celuloza) si inghitim o pastila energizanta (vitamine). Imbracam puloverul gros din mohair sintetic (poliacrilonitril) sau din bumbac si luam o sacosa (polietilena), ne urcam in masina, ardem benzina (conbustibil) pentru a ne putea pune in miscare. Toate acestea pot fi realizate cu ajutorul chimiei care a evoluat foarte mult si ne ajuta sa traim o viata mai decent, si trebuie sa ne imaginam cum ar arata viata noastra fara aceste substante.
Sunt o multime de substante care sunt necesare in viata de zi cu zi, dar cele mai importante sunt aerul si apa. Fara acestea nu ar mai exista viata pe pamant si nimic nu ar mai fi la fel. Acestea combinate cu alte substante dau nastere la bauturile racoritoare si cele carbogazoase, bauturile alcoolice, alcoolul sanitar, medicamentele, benzina, petrolul lampant, motorina, gazul metan, sarea de bucatarie, zaharul, otetul etc.
Cea mai veche atestare documentară despre fabricarea săpunului datează din anul 2800 î. Hr. şi provine din vechiul Babilon. A fost găsit, îngropat în pământ, un cilindru confecţionat din lut, inscripţionat cu detalii despre fierberea grăsimii şi a cenuşii, care conţinea o substanţă similară săpunului. Un document egiptean din domeniul medicinii, datând din 1500 î. Hr., cunoscut sub numele de Papirusul lui Ebers, descrie o substanţă asemănătoare săpunului, realizată prin combinarea uleiurilor cu anumite săruri alcaline şi folosită pentru spălat şi tratarea unor boli ale pielii.
Documentele vremii arată că fenicienii foloseau săpun în anii 600 î. Hr. pentru a curăţa lâna, bumbacul sau fibrele naturale, înainte de ţeserea lor, iar istoricul roman Plinius cel Bătrân a relatat că săpunul se poate obţine din seu de capră şi cenuşă din lemn de fag, afirmând şi faptul că, atunci când se adaugă sare, amestecul se întăreşte. În secolul al II lea d. Hr. medicul Galenus a consemnat că săpunul se folosea deja pentru spălarea corpului. Alt medic al timpului, Priscianus, a menţionat pentru prima oară termenul de “saponarius”, sau “manufacturier de săpun”, pentru a denumi o nouă meserie. Deşi băile publice din Roma antică erau foarte populare, romanii foloseau la început, pentru a-şi curăţa corpul, un amestec de ulei de măsline şi nisip foarte fin, care se îndepărta apoi de pe corp cu un instrument special, numit strigil. Săpunul a început să fie popular în Roma numai în secolele următoare.
Căderea Romei a însemnat intrarea în întunecatul Ev Mediu, când s-a înregistrat un declin substanţial în folosirea săpunului pentru igiena personală. Popoare întregi au fost decimate de ciuma izbucnită în timpul domniei lui Justinian. Lipsa igienei a dus la înrăutăţirea situaţiei, generând răspăndirea molimei. În secolul VII d. Hr. au apărut primele bresle ale săpunarilor. În secolul al VIII lea d. Hr. fabricarea săpunului a renăscut în Italia şi Spania. În secolul al XIII lea se fabrica deja săpun în Franţa, iar 100 de ani mai târziu, Anglia intra şi ea pe piaţa europeană a săpunului.
Eu consider chimia ca find un prieten deoarece daca nu ar fi existat chimia, viata noastra nu ar mai fi la fel si nu am mai putea sa ne bucuram de cea ce aceasta ne ofera. Datorita chimiei avem combustibil cu ajutorul carora ne putem deplasa mai repede, cea ce eu il consider ca fiind o mare realizare a chimiei, avem diferite feluri de mancare pe baza de substante chimice care ne fac viata mai buna,medicamente care ne diminueaza durerile in fiecare zi a vietii noastre, avem gaz metan care face gatitul mult mai usor si multe alte beneficii am extras de pe urma chimiei si de pe urma celora care au descoperit aceste substante si pe care le-au prelucrat cu ajutorul chimiei pentru ca noi sa le putem utiliza cu mai multa usurinta.
Cred ca toata lumea ar trebui sa considere chimia ca un prieten care nu te lasa la greu, desi aceasta are si ea consecintele ei negative. De exemplu datorita chimiei s-au putut crea drogurile de pe urma carora nu putem avea nici un beneficiu, s-au descoperit gazele halogene care in cantitati mari pot afecta sanatatea, dar datorita acestora nu trebuie sa consideram chimia un dusman. Ea are mai multe aspecte pozitive decat negative si eu cred ca ar trebui sa ne axam pe cele pozitive ca sa ne facem o parere despre chimie.
Cred ca daca fiecare dintre noi ar considera chimia un prieten, lumea ar avea doar de castigat.