3 Bajenaru Cristina

Chimia este stiinta care se ocupa cu studiul compoziției , proprietăților si transformarilor substanțelor din natura.Lista pieselor componente care intra in constructia naturii insufletite si neinsufletite cuprinde pana in prezent 104 elemente chimice.Globul pamântesc este un fel de laborator chimic urias care este in functiune de foarte mult timp.In el au aparut in diferite etape conditii pentru desfasurarea celor mai variate reactii.
De-a lungul anilor, încă din cel mai vechi timpuri, oamenii au căutat modalităţi prin care să ajungă la rezultate mai bune în toate domeniile. Privind planul chimiei, deşi ei nu puteau înţelege ce au realizat, oamenii preistorici descoperiseră îmbălsămarea mumiilor, arte ale tămăduirii, iar alchimiştii se iveau cu teorii şi studii noi.Filosoful grec Aristotel încearcă să descopere piatra filosofală sau elixirul vieţii. În secolul XVII se pun bazele chimiei experimentale. Galileo Galilei descoperă importanţa experimentului ştiinţific în fizică, iar Robert Boyle duce la bun sfârşit teoria acestuia, punând baze în experienţă şi observaţie în domeniul chimiei.
Roger Bacon(1210-1292) care a descoperit praful de pusca(produs din sulf,salpetru, carbne);In sec XV un alt calugar alchimist de origine germana Basil Valentin(1392-1450)care cunostea metoda de preparare a acidului sulfuric din sulfat feros a reusit sa obtina prin sublimare sulf aproape pur si stabileste si proprietatea acestuia.In sec al XVII-lea cu studiul naturii se mai indeletniceau botanica , zoologia , minerologia . Rolul chimiei a fost acela de a descoperi armonie si legi in haosul de nedescris al diversitaii create de natura . In mare masura chimia a contribuit la formarea convingerii ca lumea este materiala.
Chimia a avut un rol important i viata oamenilor deoarece descoperirea medicamentelor a condus la cresterea ratei de supravetuirii. Inca de la inceput s-a dorit o crestere a cercetarilor ce au condus mai apoi la noi descoperiri. De exemplu diabetul, care cu ajutorul medicamentelor cresc santele de viata.
Esentele se exrageau din fructe iar parfumurile din flori. Chimistii au descoperit, prin analiza acestora ca defapt cele extrase se datorau anumitor compusi chimici existente in planta respectiva de exemplu proprionatul de benzil(parfumul de liliac), nezolinei(portocal).
Chimia organica a facut ca esenta de trandafir si de rom , de vanilie si de camfor, indigo-ul si purpura sa fie articole accesibile pentru toti la fel ca sticla si hartia.
Chimia prieten sau dusman?…. probabil ca multi si-au pus aceasta intrebare sub diverse formulari dar totodata oare nu suntem noi cei care nu stim sa dam un raspuns?
Chimia dea lungul evolutiei sale, innevitabil s-a pus si problema credebilitatii cat si cea a sigurantei. Pentru descoperirea medicamentelor a trebuit facute studii si multe experimente pentru a putea fi fabricate si administrate la o scara mare. Substantele radioactive care sunt folosite in scop uman, desi prezinta un real pericol in cazul in care puterile omenesti sunt peste putinta, sunt din ce in ce mai folodite ca medoda de energie alternativa.
Chimia este un prieten al omului ce ne ofera hrana, haine chiar si adapost. Dar omul nu e multumit niciodata cu ceea ce are si vrea sa cunoasca, sa creeze tot mai multe posibilitati si alternative pentru lumea vie, ajungand sa vrea sa descopere originile omenirii(desi credem intr-un dumnezeu fiecare religie, necondiționat) sau chiar a altor specii necunoascute. Omul este fascinat de necunoscut si de puterea pe care vrea sa o aiba si acea ce este creata de acesta.
Oare noi nu consideram chimia ca fiind un glob de cristal si asteptam sa ni se indeplineasca toate dorintele? Nu noi suntem aceia care vrem sa avem o dezvoltare cat mai rapida?
Tehologiia evolueaza foarte rapid si se investesc miliarde pentru cercetari, statele puternice creeaza noi arme de aparare(bombe nucleare) care, adunate ar putea distruge planeta si altele din jurul ei, mancarea este din ce in ce mai influentata prin procese tehnologice si o crestere a masei de productiei si micsorarii timpului fabricatiei.
Pamantul ne ofera combustibilul(rezervele sunt in scadere iar sursele alternative sunt de abia la inceputul folosirii si descoperii acestora), inbracaminte, hrana, medicamente dar acestea tind, cu ajutorul noilor cercetari sa devina tot mai indepedente de natura, de procesul sau de dezvoltare.Intr-un ritm ametitor au aparut sinteze dintre cele mai neobisnuite obtinundu-se substante pe care niciodata nu le vom gasi in natura.
Un alt factor ce influenteza negativ viata pe pamant este poluarea. Incarcarea cu substante toxice daunatoare atmosferei. Poularea aerului și a litosferei conduce la o inhibare a dezvoltarii ecosistemelor, aceasta problema accentuandu-se dar depinde de atitudinea tuturor daca vrem ca viitorul sa nu fie patat de astfel de probleme, dar acestea sa fie rezolvate intr-un timp rezonabil caci altfel vom ajunge sa regretam ca nu am actionat la timp dar nu va fi nimeni care sa dea ceasul innapoi(doar daca se va constru o mașina ce ne va duce atat in viitor cat si trecut-exista surse care afirma ca s-a putut realiza teleportarea unei nave dintr-un port i. altul dar acestea fiin dor speculatii….. totusi totul e posibil!)
Pentru incheiere am ales un citat ce lasa la atitudinea fiecaruia, sa credem si sa hotaram ceea ce este mai bine pentru omenire:
"In sanul civilizatiei moderne as putea renunta la radio , televiziune , avioane ultrarapide si chiar la lumina electrica , insa nu si la medicamente care au permis sa se învingă epidemiile , diabetul , infectiile si care au furnizat igienei mijloace de actiune.
Si mai presus de toate chimia a dat omenirii speranta in vindecarea unor boli care par fara leac , dar cine stie , in timp vor fi invinse de aceasta stiinta ce nu cunoaste limite."