Stoica Andreea-Stefana

Chimia: prieten sau duşman?

Chimia este ştiinţa experimentală ce face parte din ştiinţele naturii fiind legată de tot ce ne înconjoară şi se ocupă cu structura,proprietăţile şi transformările substanţelor.
O realitate de o mare diversitate şi în continuă schimbare este lumea vie. Multe din substanţele ce alcătuiesc un organism viu şi care au un rol important şi bine determinat în buna lui funcţionare sunt substanţele organice. Multe alte substanţe, ce au o structură asemănătoare celor din organismele vii,sun compuşii de sinteză. Toate aceste substanţe sunt studiate de chimia organică.
Chimia organică este o ştiinţă fundamentală pentru înţelegerea transformărilor din organismele vii. Biologia la nivel molecular este chimie organică.
Chimia organică studiază proprietăţile şi posibilităţile de sinteză ale unor substanţe care alcătuiesc produşi cu o mare importanţă în viaţa noastră:medicamente şi cosmetice,hârtie şi coloranţi,pesticide şi detergenţi,benzină şi anvelope,mase plastice,lacuri şi vopsele,fibre sintetice şi ţesături şi multe altele.
Medicina este domeniul în care chimia este cel mai mult folosită. Astfel pentru a restabili de cele mai multe ori sănătatea mergem să consultăm medicul şi să folosim medicamente împotriva multor factori care ne agresează organismul,cum ar fi: microbi,viruşi,frig,căldură execesivă,igienă precară,fumatul,băuturi alcoolice şi multe altele.
Partea bună a chimiei ne mai ajută şi ne învaţă cum să ne hrănim,să ne îngrijim şi ce produse să folosim în igiena noastră,astfel săpunurile şi detergenţii au un rol important.
Vitaminele sunt cele mai importante substanţe în menţinerea sănătăţii organismului. Este important de menţionat faptul că vitaminele trebuie obţinute preponderent din produse naturale, mai puţin din suplimentele farmaceutice.
Proteinele sunt importante în organismul omului şi animalelor,deoarece sunt sintetizate din aminoacizi obţinuţi prin hidroliza proteinelor din hrană,în procesul de digestie.
Astfel spus, chimia ne ajută în viaţa de zi cu zi,făcându’ne să ne cunoaştem organismul şi să’l ajutăm deci chimia ne este…..până acum prieten…dar nu spun stop acum, deoarece mai urmeaza multe de spus. Din nefericire o problemă cu care se confruntă umanitatea este consumul de droguri, care conduce la o stare de subordonare, de cele mai multe ori tiranică, a individului faţă de drog, care îi condiţionează comportamentul, sănătatea, relaţiile familiale şi sociale. Drogurile produc iniţial un efect de plăcere urmat de efecte neplăcute, de o stare de depresie. Dozele din ce în ce mai mari produc efecte dezastruase asupra organismului şi în final moartea. Descoperirile chimiei au dus la fabricarea de bombe atomice, arme chimice, dinamită şi multe alte pericole împotriva omenirii şi a mediului.
Daca in prezent cafeaua, ceaiul, tutunul, Coca-Cola si alte stimulente au devenit un "rau necesar" si au intrat in "tabietul" omului contemporan de pe aproape toate meridianele lumii, nu acelasi lucru se poate spune despre drogurile adevarate cu efecte psitrope, halucinogene, psihodisleptice din care-prin semisinteza-se obtin drogurile care cauzeaza astazi asa-numita moarte alba.
Dacă stăm să ne mai gândim, mai sun foarte multe lucruri, care la prima vedere par să aducă folos, dar de fapt ne poluează mediul şi ne slăbesc sistemul imunitar. De exemplu fabricile şi uzinele, produc şi prelucrează cele mai necesare lucruri pentru o viaţă comfortabilă. Însă în acelaşi timp, în aer se ridică gaze toxice, care con¬tribuie la formarea smogului, a efectului de seră şi a ploilor acide. Totodată, toate deşeurile şi rezidu¬urile se evacuează în lacuri, rîuri etc., ceea ce provoacă deseori boala sau moartea animalelor care se adapă acolo, sau a oamenilor care se scaldă în acele ape.
Aşadar din cele spuse câteva rânduri mai sus ne dăm seama că chimia este şi un adevărat duşman pentru noi.

Opinia mea este că chimia ne este în acelaşi timp şi prieten şi duşman,…prieten deoarece ne ajută să trecem cu bine peste unele obstacole apărute în viaţa de zi cu zi, de exemplu ceva ce ţine de sănătatea noastră , şi duşman noi singuri ne’am facut-o deoarece am deschis porţile prea largi în faţa primejdiilor oferite de ea!