35 Vrinceanu Vlad

Chimia.Prieten sau dusman?

Chimia (din egipteana kēme (cheme), insemnand ‘pamant’) este una din stiintele fundamentale, care studiaza substantele cu structura si proprietatile lor, urmarind in acelasi timp modificarile produse asupra acestora de reactiile chimice. Stiudiul chimiei se axeaza in general pe interdependenta dintre atomi si molecule. Chimia moderna a evoluat din alchimie, urmand revolutia chimica (1973).
Structura obiectelor pe care le folosim de zi cu zi si proprietatile materiei cu care interactionam sunt consecinte ale proprietatilor substantelor chimice si ale interactiunilor lor.
Astazi chimia este foarte utilă în biologie (studiul fixării azotlui de rădăcinile unor plante, studierea proceselor de fotosinteză), în industrie (producerea energiei electrice), în medicină (stabilirea duratei de viaţă a globulelor roşii din sânge, diagnosticarea unor boli sau tumori), dar chimia este utila si la alte stiinte (fizica,geografie,istorie etc.)
Cu toate acestea chimia ne este prieten sau dusman?
Aparitia chimiei in Europa a avut loc datorita epidemiilor frecvente de ciuma si molimi (cum ar fi moartea neagra) din asa-numitele Vremuri Intunecate, care a dus la o cresterea a nevoii de medicamente. Se credea ca exista un medicament universal numit elixirul vietii care poate vindeca toate bolile, dar care, precum piatra filozifala, nu a fost niciodata gasit.
Problemele de mediu precum modificarile climatice, poluarea apei si energia regenerabila au devenit subiecte de stiri, castigand o importanta tot mai mare in viata noastra. Multa lume percepe chimia si industria chimica ca fiind nocive pentru mediul inconjurator. Si totusi, o serie de progrese recente in cercetarea stiintifica din domeniul chimiei faciliteaza conceperea unor materiale si aplicatii cu impact scazut asupra mediului, pastrand in acelasi timp calitatea si stilul de viata dorit.
Aparitia drogurilor a fost una dintre cele mai proaste si nocive descoperiri facute de chimisti, deoarece acestea dau o stare de euforie urmată de efecte neplăcute, o stare de depresie, care duc la pierderea controlului asupra utilizării lor. Descoperirile savantilor au favorizat aparitia bombelor atomice, a armelor chimice, a dinamitiei si la fabricarea substantelor narcotice.
Dar, toate aceste efecte daunatoare, pot fi trecute cu vederea in cele din urma, datorita descoperirii sapunului si detergentului ( doua produse foarte importante pentru igiena de zi cu zi), deoarece acestea impedica bacteriile care ne pot imbolnavi in orice clipa. Aspirina, ajuta la alungarea durerilor de cap, caldura focului, care este necesara mai ales iarna, existenta aliajelor, elementelor galvanice, biochimiei, substantelor nutritive, dar si multe alte descoperiri, fara care, ne-am descurca mult mai greu astazi.
Cu toate aceste argumentari parerile oamenilor despre efectele pozitive sau negative ale descoperirilor facute de chimisti sunt impartite. Dupa parerea mea chimia a avut, are , si va avea un rol foarte important in viata omului, de la aparitia focului, pana la aparitia medicamentelor care ne poat salva in cele mai multe cazuri de la moarte, dar nu pot nega si partea negativa a acestia, aparitia drogurilor, bombelor atomice radiatiilor, care fac exact opusul medicamentelor, imbolnavindu-ne.