4 Benedek Maria

CHIMIA-Prieten sau Dusman?

Chimia este stiinta care se ocupa cu studiul compozitiei, proprietatilor si transformarilor substantelor din natura.
Globul pamantesc este un fel de laborator chimic urias care este in functiune de foarte mult timp.In el au aparut in diferite etape conditii pentru desfasurarea celor mai variate reactii.Oamenii s-au desprins sa faca si sa utilizeze forme , sa transforme blana animalelor in piele , sa obtina fier din minereuri.Din experienta vechilor popoare s-au nascut primele observatii despre substante si transformarile lor.

Oamenii ajunsesera sa cunoasca o multime de compusi chimici.Ei invatasera sa fabrice sticla , utilizau praful de pusca , bateau monezi , turnau zei din bronz si obtineau coloranti care si-au pastrat prospetimea in ciuda timpului care distruge totul.Realizand medicamente , parfumuri , esente sintetice , mase plastice , cauciuc sintetic , coloranti si fibre sintetice , sinteza organica s-a dovedit a fi unul dintre aliatii de nadejde ai omului in lupta sa pentru o viata mai buna si mai frumoasa.Pana nu de mult parfumurile noastre se datorau florilor iar esentele fructelor.Chimistul insa a cercetat si florile si fructele : le-a macerat , extras , distilat , analizat iar la sfarsit ne-a convins ca de fapt mirosurile se datoreaza unor substante organice ,uneori foarte simple ca eteri , esteri , alcooli nesaturati , pe care le putem fabrica si noi nu numai natura.Astfel parfumul iasomiei este proprionatul de benzil , al portocalului este nezoliniei iar al trandafirilor –geraniolul.Astazi se fabrica prin metode chimice peste 1000 de produse destinate industriei de mirosuri.

Dezechilibrul balantei microelementelor, exces sau carenta in organism este insotita de alterarea integritatii structurale si functionale a organismului, punand in pericol insasi viata. Mentionam astfel ca boli dependente de elemente: anemia pernicioasa (Co). anemia feripriva (Fe,Cu), spasmofilii infantile (Mg), toleranta scazuta la glucoza (Cr), carii dentare (F), tulburari de reproducere (Zn, Mn), distrofie musculara (Se), distrofie endemica tireopatica (I), boala lui Wilson (Cu), tetanie (Ca), depresie maniacala (Li), afectiuni cardiovasculare(Cd, Ni, Cr, Mn, V, Zn, Se, Si, Cu, F), cancer(Be, Cr, Co, Ni, Se, Pb).

Substantele necesare in viata de zi cu zi sunt:Medicamentele, Jucariile din materiale plastice(policlorura de vinil), Cartile(hartie+cerneala-doua produse chimice), Materialele textile, Aparatura audio-video(sistem electronic din cipuri de siliciu si germaniu respectiv cristale lichide), Produsele cosmetice, sampoanele, sapunurile, detergentii, Bicicleta (este o combinatie de 18 materiale plastice diferite, acestea sunt la fel de durabile ca si metalul si folosesc la obtinerea pedalelor,a sistemului de ghidare iar o serie de rasinile elastice pentru sea si ghidon), Lentilele ochelarilor (din policarbonat), Ambalajele produselor alimentare(polistiren), Materiale de constructii, etc.

Chimia are atât părţi bune, cât şi efecte devastatoare. Unul dintre cei mai mari duşmani ai omului şi ai vieţii pe pământ ar fi poluarea aerului. Omul transformă natura în folosul său. Consumul mare de oxigen în diverse activităţi şi eliminarea în aer a unui număr foarte mare de substanţe toxice duc la încărcarea atmosferei cu substanţe dăunătoare vieţii. Poluarea aerului, a solului şi a apei dăunează vieţii plantelor, animalelor sau a omului, dar mai mult, pot duce chiar la dispariţia unor specii importante de vieţuitoare.

Câţiva poluanţi gazoşi ar fi dioxidul de carbon, eliminat în cantităţi mari atunci când expirăm, prin arderea combustibililor sau prin procese de fermentaţie. El nu este un gaz toxic, dar poate produce axfisiere. Monoxidul de carbon este un gaz rezultat prin arderea incompletă a cărbunilor.
Unele gaze toxice care poluează natura din zonele industriale, eliminându-se în aer, produc ploi acide.

Cu ajutorul nostru, chimia poate fi un prieten de nadejde, asta daca stim sa ne folosim de beneficiile chimiei, dar sa nu facem exces.Chimia ne este prieten datorita lucrurilor care ne ofera aceasta si de care nu ne-am putea lipsi (detergentii, sapunurile, vitaminele, proteinele, medicamentele, drogurile). A fost creata o puternica industrie chimica cu ajutorul careia se valorifica, la un nivel superior, materiile prime din tara noastra. Prin chimizarea materiilor prime existente in tara (petrol, gaz metan, carbune, sare, lemn etc.) se obtin cele mai variate produse, necesare diverselor ramuri industriale (mase plastice, fibre sintetice, cauciuc sintetic, coloranti, detergenti, medicamente etc.) si agriculturii (ingrasaminte, antidaunatori etc.). Trebuie sa recunoastem ca de pe urma chimiei avem parte si de efecte negative, cum ar fi: poluarea apei, a solului si a aerului, drogurile, fabricile industriale (efecte atat pozitive, cat si negative).

Chimia o folosim peste tot în jurul nostru, tot ceea ce se petrece în organism, gândurile noastre , trairile noastre sunt reactii chimice. Ca raspuns la intrebarea "Chimia-prieten sau dusman?", eu as afirma ca stiinta care poarta numele de CHIMIE, ar fi un prieten al omului, deoarece ne ajuta foarte mult in viata de zi cu zi, ne face viata mai usoara, iar efecte negative sunt ca la orice alt lucru de pe Pamant, dar, care puse in balanta cu efectele pozitive ale acesteia, reiese un mare ajutor pentru omenire si pentru existenta noastra pe Pamant!