6 Caia Georgeta

.Chimia este stiinta care studiaza structura, proprietatile si transformarile substantelor.
Fenomenele sunt transformarile pe care le sufera corpurile.
Fenomenul chimic este acea transformare a corpurilor prin care se schimba compozitia substantelor.
Exemple: - ruginirea lemnului;
- coacerea cozonacului;etc
Fenomenul fizic este schimbarea pe care o suporta substantele fara modificarea compozitiei acestora.
Exemple: - trecera dintr-o stare de agregare în alta;
- schimbarea formei corpurilor;etc
Chimia in viata de zi cu zi:
Chimia este o stiinta experimentala incitant, care ne permite sa întelegem lumea noastra si face viata mai usoara. Dupa cum veti citi în urmatoarele articole, chimia este în viata noastra de zi cu zi: în corpul nostru, la domiciliu, in natura … în fiecare secunda a vietii noastre!
Exista substante care poate fi dizolvat în apa (sare de exemplu), si altele care nu pot (de exemplu, ulei). De apa si ulei nu se amesteca împreuna, asa ca, daca vom încerca pentru a curata o pata uleios dintr-o pânza sau din piele, apa nu este suficient. Avem nevoie de sapun. Sapunul este format din molecule cu un "cap", care ii place apa (hidrofile) si un lant lung pe care-l uraste (hidrofob).
Pigment prezent în morcovi este beta-caroten, cu 9 liniare dublu obligatiuni conjugat, mai putin decât în licopen, astfel încât acestea nu sunt rosii, dar portocaliu (lungime de unda mai mici decât rosu, verifica-l în imaginea de spectru). Acest compus este, de asemenea, un antioxidant puternic si pe langa e transformat în corpul nostru în vitamina A, foarte important pentru mentinerea pielii sanatoase, o vedere buna si un sistem de inmune robust.
Spinachs, patrunjel si plante, în general, sunt de culoare verde, deoarece acestea contin clorofila, un pigment care permite plantelor sa efectueze asupra fotosintezei, transformarea energiei solare si de dioxid de carbon in energie chimica sub forma de glucide si oxigen. Acesta este un proces esential pentru viata.
Substante care iti influenteaza negativ viata:
Heroina
Alte denumiri: diacetilmorfina, black tar, mud, smack, brown sugar, China white, Mexican brown, praf sau naftalina.
A aparut in: 1874.
Ce este: un derivat semisintetic al morfinei. Cel mai periculos stupefiant, induce o puternica dependenta fizica si psihica. Este de trei sau patru ori mai puternic decat morfina si initial era considerat un analgezic ce nu creeaza dependenta, substitut al morfinei.
Cum arata: alb, cenusiu, roz, brun.
Gust: amar; prin incalzire degaja miros de otet.
Efecte pe termen scurt: dependenta fizica ultrarapida, pentru a evita durerile pe care le provoaca lipsa drogului, voma, crampe, transpiratie, gura uscata, piele iritata, senzatie de greutate la extremitatile corpului, probleme cardiace si respiratorii, scaderea libidoului, carii, abcese, dinti cazuti, galbejeala. In cinci zile aceste efecte dispar.
Efecte pe termen lung: rigiditate musculara, vene sparte, contractia vezicii biliare, constipatie, perturbarea vederii, complicatii pulmonare (inclusiv pneumonie), boli hepatice, septicemie, SIDA. O supradoza de heroina poate provoca starea de coma sau moartea celui care o consuma.
Cocaina
Alte denumiri: crack, coke, C, zapada, fulg, piatra.
Ce este: o substanta extrasa din frunzele de coca prin procedee chimice, cu ajutorul unui solvent ca petrolul sau kerosenul.
Efecte pe termen lung: hepatita A, B sau C, paranoia, infarct cerebral sau miocardic, dureri abdominale, comportament agre- siv, halucinatii (care pot provoaca acte de automutilare, suicid, omor), dependenta psihica (40% dintre problemele pe care le provoaca cocaina sunt de ordin psihic).
Cum arata: forma de baza este crack-ul, care se prezinta ca niste cristale bej sau brune; rafinata, este o pudra alba. Clorhidratul de cocaina este obtinut din tratarea pastei de coca cu acid clorhidric si este foarte des folosit. Distribuitorii ilegali dilueaza in general substanta pura cu amidon, pudra de talc, zahar, procaina sau amfetamine.
Amfetaminele
Alte denumiri: speed, black beauties, dexedrine, biphetamine.
Au aparut in: 1930, ca un remediu impotriva congestiei nazale.
Ce sunt: stimulente ale sistemului central nervos ce produc efecte asemanatoare cu cele ale adrenalinei.
Cum arata: se prezinta sub forma unei pulberi albe (sulfat de amfetamina) ori a unui lichid cu miros aromat, de culoarea coniacului. Amfetaminele provenite din circuitul legal au o puritate de 99% si culoarea alba, cele obtinute in laboratoarele clandestine nu depasesc 20-30% substanta activa si culoarea lor este spre galben.
Cum arata un tanar sub influenta lor: energic, euforic, cu pupilele dilatate, vorbaret, atent, sigur de sine, superior.
Efecte pe termen scurt: acnee severa, nervozitate, uneori paranoia sau agresivitate, cresterea pulsului si a presiunii sangvine, migrene.Efecte pe termen lung: ulcer, afectiuni ale vaselor sangvine, psihoza, malnutritie din cauza lipsei apetitului, stop cardiac. Poate afecta eficienta pilulelor contraceptive.
Efectele negative ale medicamentelor:
Pe langa avantaje, medicamentele, chiar judicios folosite, prezinta si riscuri, uneori foarte grave care trebuie totdeauna avute în vedere.
De altfel, la drept vorbind, orice medicament este un toxic potential. Depinde de doza, de modul de administrare si, în special, de reactivitatea particulara a fiecarui bolnav, ca în locul unui efect favorabil
sau paralel cu acesta, sa apara si efecte nedorite.
Cateva exemple sunt edificatoare: banalul piramidali poate provoca eruptii cutanate, scaderea elementelor albe ale sângelui (leucopenie, agranulocitoza). Nu de multa vreme a fost incriminat ca factor cancerigen gastric.
Antinevralgicele care contin fenacetina pot da leziuni renale. Banala aspirina poate duce la sângerari gastrice grave la copii, iar la adult determina frecvent microhemoragii gastrice.
Vitaminele si preparatele de calciu, mai ales când sunt folosite abuziv, la copii, pot determina închiderea prematura a fontanelelor si osificarea suturilor craniene.
Penicilina provoaca reactii alergice, în special cutanate, la 5—6% din cei care o primesc.
Parerea mea personala despre "Chimie prieten sau dusman" este aceea ca informatiile generale despre chimie sun folositoare in viata de zi cu zi pentru a te proteja, pentru a sti ce e bine pentru alimentatia ta si nu numai. Ne mai este folositoare si pentru igiena personala si alte necesitati ce fac parte din aceasta categorie.
In concluzie eu cred ca anumite informatii ale chimiei ne sunt flositoare in viata de zi cu zi pentru ca vrem nu vrem ne intalnim cu ele zilnic.